Sunday, March 1, 2009

KISAH JENAKA - Puteri Cair


Pada zaman dahulu, ada seorang raja yang memerintah di sebuah negara atas angin. Baginda mempunyai seorang puteri yang cantik jelita. Malangnya, baginda kini sedang berduka kerana puteri baginda itu telah mengidap sejenis penyakit yang amat ganjil sekali. Apa sahaja yang disentuh dengan tangan oleh puteri tersebut akan menjadi cair. Tak kira kayu, besi, batu, dan lain-lain lagi, semuanya akan cair apabila disentuh oleh puteri tersebut.

Akibatnya, semua lelaki, tidak kiralah sama ada putera raja atau orang kebanyakan tidak berani mengahwini puteri itu, walaupun mereka terpesona dengan kecantikannya. Maka raja merasa amat risau kerana puteri itulah satu-satunya waris tunggal baginda untuk memeritah negara atas angin itu.

Pada suatu hari, baginda bertanya kepada ahli nujum negara yang bijak bestari. Ahli nujum itu memberitahu baginda bahawa penyakit tuan puteri akan sembuh sekiranya puteri itu menyentuh sesuatu yang tidak akan cair.

Keesokan harinya, raja itu mengumumkan satu pertandingan di mana sesiapa sahaja di kalangan lelaki yang datang ke istana dan membawa suatu barang yang tidak cair apabila disentuh oleh puteri baginda, lelaki tersebut akan dapat berkahwin dengan puterinya dan seterusnya menjadi putera mahkota yang akan mewarisi tahta kerajaan baginda.

Maka, ramai lelaki yang datang membawa pelbagai barangan.
Ada yang membawa besi yang paling berat, ada yang membawa batu paling besar, dan ada pula yang membawa kayu paling keras. Malangnya, semuanya cair apabila disentuh oleh tuan puteri.

Akhirnya, datang tiga orang putera raja dari negara jiran. Putera pertama membawa sekeping titanium yang didakwa besi yang paling keras di dunia. Tuan puteri menyentuhnya dan besi itu cair! Putera yang kedua pula membawa seketul batu intan yang didakwa batu paling keras di dunia. Apabila disentuh oleh puteri, batu itu pun cair juga!

Putera terakhir datang dengan penuh senyuman yang meyakinkan dan membawa bersamanya sebuah karung kecil. Dia menyuruh tuan puteri menadah tangan dan dia menuangkan isi karung itu. Seketul benda sebesar ibu jari jatuh ke tangan tuan puteri itu dan ia tidak cair!!! Ini bermakna penyakitnya sudah sembuh. Raja merasa amat sukacita dan seluruh negara berpesta. Putera yang bertuah itu akhirnya berkahwin dengan tuan puteri dan menjadi putera mahkota negara itu.

Anda ingin tahu apakah benda sebesar ibu jari yang tidak cair di tangan tuan puteri itu?

JAWAPANNYA IALAH .... COKLAT M&M's!!! Ia hanya cair di dalam mulut, bukannya di dalam tangan!!!



sekadar gurauan..menceriakan hari anda..

No comments:

Post a Comment