Wednesday, March 18, 2009

setelah aku berjalan di alam maya nie..

aku terjumpe blog seorg kawan kat smkakl.. ade quiz..
disebabkan borink..ak pon ikot la quiz tue(skema..hahaha)........
nie jawapan dy ntok ak..
tataw la kene x ngn ak nie..macam x je..hahaha..cuz jawab quiz td pon cam xeklas..hahahah..

Your view on yourself:

You are down-to-earth and people like you because you are so straightforward. You are an efficient problem solver because you will listen to both sides of an argument before making a decision that usually appeals to both parties.

The type of girlfriend/boyfriend you are looking for:

You like serious, smart and determined people. You don't judge a book by its cover, so good-looking people aren't necessarily your style. This makes you an attractive person in many people's eyes.

Your readiness to commit to a relationship:

You prefer to get to know a person very well before deciding whether you will commit to the relationship.

The seriousness of your love:

You are very serious about relationships and aren't interested in wasting time with people you don't really like. If you meet the right person, you will fall deeply and beautifully in love.

Your views on education

Education is less important than the real world out there, away from the classroom. Deep inside you want to start working, earning money and living on your own.

The right job for you:

You're a practical person and will choose a secure job with a steady income. Knowing what you like to do is important. Find a regular job doing just that and you'll be set for life.

How do you view success:

You are afraid of failure and scared to have a go at the career you would like to have in case you don't succeed. Don't give up when you haven't yet even started! Be courageous.

What are you most afraid of:

You are concerned about your image and the way others see you. This means that you try very hard to be accepted by other people. It's time for you to believe in who you are, not what you wear.

Who is your true self:

You are mature, reasonable, honest and give good advice. People ask for your comments on all sorts of different issues. Sometimes you might find yourself in a dilemma when trapped with a problem, which your heart rather than your head needs to solve.

Monday, March 16, 2009

buat SaudARi sHuhaDa aIshaH

shoot nie sahabat ak yg sgt baik...
tolong ak mase susah..
sayang sgt die..
even kitorg baru kenal sbulan...
tpi,, btol kate org.. bertemu kerana ALLAH adalah satu pertemuan yang tesangat manis..
ibarat manisnya madu..maybe lebey manis kot..
ak bersyukur kenal ngn shoot nie..
tahniah buat shoot yg dapat meneruskan pengajian di sbpi jempol...

sHooT.. jage diri kat saner nanti...
thanx layan dak2 baru nie ngan baik..
expecially layan ak n twin ak..IZZA..
hehe... xley lupe malam yg org kate ak kuat market tue..
dak baru kan xley market...
shoot..thanx a lot...
pasnie,, sape nak pggl ak kawan botox(izza) n fence lagi... bler dgr sal pagar je,, mesti teringat shoot.. rindu nak dgr shoot glak..hahahaha
shoot,, jgn nakal2 kat sane..
solat jgn tinggal k..
jge diri, ilmu, iman n amal aw...
jgn lupa kite....



sdey gak nak lepaskan shoot pergi..
xsangke baru kenal sbulan da berjaye wat ak leleh bler dapat taw shoot pergi...
kadang2 risau gak...tkot org kate.. ala...baru kenal sbulan...dorang dah 3 tahun...
tpi,, ak kesa ape..sahabat kan....
shoot bukan lagi kawan...
tpi,, shoot seorang sahabat...
seorang sahabat yang ak sayang...

hurm....

teringat lagu untukmu teman...


bertemu dan berpisah kerana ALLAH...


"agar ikatan ukhuwah kita kan bersimpul padu..
kenangan bersama mu xkan dilupa
walau badai datang melanda
walau bercerai jasad dan nyawa..."

Sunday, March 8, 2009

friendship

ikhlas buat sume sahabat...

termasuk yang baru mengenali ku sebulan lbey nie..
hehehe...
sayang sumer!!!

lupe nak cite... kat skola nie.. kite dapat jumpe blk sorang kawan lame yg lost contact tyme darjah 3.. even dy klas lain.. tpi,, slaloo gak jumpe... name die FARAH SYAFIQA... huhuhu....
dlu2..kitorg rapat,, kiter rais n farah..
tiga2 tinggi lebey kurang je..
rindu tyme kecik2 dlu..hahaha... xsangke ALLAH pertemukan blk kitorang... bersyukur sngt...
alhamdulillah...

Saturday, March 7, 2009

tazkirah..

DOA SI-SEPET YANG MAKBUL
Satu ketika di zaman seorang Khalifah berlaku kegawatan ekonomi yang meruncing. Keadaan menjadi semakin gawat apabila tumbuhan tidak menjadi. Hujan sudah tidak turun selama beberapa bulan. Pemerintah mencanangkan agar semua rakyat turun ke padang untuk solat istisqa' dan berdoa agar Allah menurunkan hujan. Namun hujan tidak turun juga. Khalifah menjemput ramai ustaz, tok guru dan para abid yang berpengaruh serta mempunyai ikutan yang ramai, untuk bersama-sama berdoa kepada Allah; tetapi keadaan masih tidak berubah.

Khalifah menjadi semakin khuatir apabila kemarau kian berpanjangan. Baginda berusaha mencari orang yang mustajab doanya untuk tampil ke depan bagi mengimami solat pinta hujan. Akhirnya tampil seorang lelaki yang kelihatan selekeh dengan pakaian yang comot dan rambut yang kusut berjumpa Khalifah. "Ya khalifah! Saya datang untuk menyahut seruan tuanku." Khalifah macam tak begitu yakin melihat pemuda yang comot itu. "Benarkah kamu ini? Sedangkan ramai para ulamak dan abid yang terkenal tidak dimakbulkan Allah doanya, inikan pula kamu yang begini?". Pemuda itu menjawab, "Insyallah doa kita akan dikabulkan!".

Pemuda itu terus mengimami sembahyang bersama rakyat dan berdoa. Belum pun habis doanya, dengan tidak diduga hujan turun mencurah-curah dengan lebat. Khalifah segera bertanya, "Wahai pemuda, cuba kamu ceritakan kepada beta apa amalan kamu sehingga doamu diperkenankan Allah." Pemuda itu menceritakan "Pernah semasa muda dulu, saya begitu asyik melihat wajah seorang gadis ayu. Saya terpesona dengan kecantikannya sehingga saya terlalai dari mematuhi perintah Allah. Saya menyesal atas kejahatan saya itu dan merobek-robek muka saya hingga tanpa disedari biji mata saya terkeluar dari rongganya. Sebab itulah mata saya menjadi sepet. Saya bertaubat dari kejahatan itu dan terus mengabdikan diri kepada Allah." Khalifah mengucapkan terima kasih dan terus sujud syukur kepada Allah.

MORAL & IKTIBAR
  • Allah menurunkan bala sebagai peringatan kepada hamba-hambanya atas dosa yang dilakukan.
  • Kehendak Allah mengatasi segala.
  • Allah menyayangi orang yang bertaubat sehingga apa saja doanya dikabulkan Allah.
  • Allah sayang kepada seseorang bukan kerana rupa dan sifat lahiriahnya, tetapi kerana sifat ubudiah dan ketaqwaannya.
  • Untuk mengatasi apa jua masalah yang menimpa, Allah menganjurkan kita supaya kembali kepadaNya.
  • Jangan memandang orang dari sifat lahiriahnya tetapi lihat dari segi amalan dan ketaqwaanya kepada Allah.

Sunday, March 1, 2009

KISAH JENAKA - Puteri Cair


Pada zaman dahulu, ada seorang raja yang memerintah di sebuah negara atas angin. Baginda mempunyai seorang puteri yang cantik jelita. Malangnya, baginda kini sedang berduka kerana puteri baginda itu telah mengidap sejenis penyakit yang amat ganjil sekali. Apa sahaja yang disentuh dengan tangan oleh puteri tersebut akan menjadi cair. Tak kira kayu, besi, batu, dan lain-lain lagi, semuanya akan cair apabila disentuh oleh puteri tersebut.

Akibatnya, semua lelaki, tidak kiralah sama ada putera raja atau orang kebanyakan tidak berani mengahwini puteri itu, walaupun mereka terpesona dengan kecantikannya. Maka raja merasa amat risau kerana puteri itulah satu-satunya waris tunggal baginda untuk memeritah negara atas angin itu.

Pada suatu hari, baginda bertanya kepada ahli nujum negara yang bijak bestari. Ahli nujum itu memberitahu baginda bahawa penyakit tuan puteri akan sembuh sekiranya puteri itu menyentuh sesuatu yang tidak akan cair.

Keesokan harinya, raja itu mengumumkan satu pertandingan di mana sesiapa sahaja di kalangan lelaki yang datang ke istana dan membawa suatu barang yang tidak cair apabila disentuh oleh puteri baginda, lelaki tersebut akan dapat berkahwin dengan puterinya dan seterusnya menjadi putera mahkota yang akan mewarisi tahta kerajaan baginda.

Maka, ramai lelaki yang datang membawa pelbagai barangan.
Ada yang membawa besi yang paling berat, ada yang membawa batu paling besar, dan ada pula yang membawa kayu paling keras. Malangnya, semuanya cair apabila disentuh oleh tuan puteri.

Akhirnya, datang tiga orang putera raja dari negara jiran. Putera pertama membawa sekeping titanium yang didakwa besi yang paling keras di dunia. Tuan puteri menyentuhnya dan besi itu cair! Putera yang kedua pula membawa seketul batu intan yang didakwa batu paling keras di dunia. Apabila disentuh oleh puteri, batu itu pun cair juga!

Putera terakhir datang dengan penuh senyuman yang meyakinkan dan membawa bersamanya sebuah karung kecil. Dia menyuruh tuan puteri menadah tangan dan dia menuangkan isi karung itu. Seketul benda sebesar ibu jari jatuh ke tangan tuan puteri itu dan ia tidak cair!!! Ini bermakna penyakitnya sudah sembuh. Raja merasa amat sukacita dan seluruh negara berpesta. Putera yang bertuah itu akhirnya berkahwin dengan tuan puteri dan menjadi putera mahkota negara itu.

Anda ingin tahu apakah benda sebesar ibu jari yang tidak cair di tangan tuan puteri itu?

JAWAPANNYA IALAH .... COKLAT M&M's!!! Ia hanya cair di dalam mulut, bukannya di dalam tangan!!!



sekadar gurauan..menceriakan hari anda..