Friday, March 27, 2015

GST: Mahasiswa Ikat Perut

Alhamdulillah berkesempatan menyertai talk GST: Mahasiswa Ikat Perut di DKP USIM semalam.

Antara yang dapat disimpulkan

mungkin dari satu sudut, GST perlu dilakukan atas sebab sebab tertentu.
kerana defisit negara
kerana ketelusan para peniaga kilang-kilang besar


namun dengan syarat,
kerajaan yang menguruskan perlulah bertanggungjawab, amanah dan efisyen.

dan balik kepada pengguna, untuk semakin bijak menguruskan kewangan. manage ourselves. bijak dalam berbelanja.

kerana walau apapun ia tetap akan terlaksana.

dari pandangan aku secara individu,
kalau ia baik untuk negara, maka laksanakanlah..

namun, kerajaan perlu mengambil inisiatif untuk membantu golongan memerlukan.
mana mungkin seorang yang gajinya RM 10,000 membeli air mineral dengan harga RM 1.06 sama seperti orang yang gajinya RM 1000.

dan sebagai kerajaan yang baik, carilah lebih inisiatif untuk meningkatkan ekonomi negara selain cukai dari rakyat. (memang ade inisiatif lain, namun cari lah lagi.. =))


dan kepada mahasiswa,
peningkatan kos sara diri kita akan meningkat bila kita mula keluar membina kehidupan.
maka bijak lah dalam berbelanja.

simpanlah duit, banyak nanti nak guna.
fuhhhh.
tarik semangat.

dengan lafaz Bismillah.
terima lah GST pada 1 April nanti.

May Allah ease.




Thursday, March 26, 2015

Escapism

Assalamualaikum.

Moga hari hari yang dilalui baik baik sahaja.

Alhamdulillah, dah lebih sebulan dah menempuh sem 6 .
bermulalah kembara thesis kami.
fuuuhh.
moga Allah bantu.


Bila jalan banyak simpangnya dan kau keliru.
Tanyalah Dia yang Maha Tahu.
=)

ada satu ketika, aku keliru dengan jalan. simpang siur yang tak berkesudahan. sehingga aku buat keputusan untuk keluar.
Add caption

escapism.

tapi secara berhadapan dengan nature.
Subhanallah,

Bukit Kutu dengan ketinggian 1053 sangat awesome.



dan tika itu kau akan kembali sedar,
You are so small, so with your problem.

dan aku kembali berpaut padaNya.

dan kembali melangkah berjalan.

saat sampai puncak bukit, kau lupa segalanya kecuali satu. KebesaranNya.


aku budak lemah yang ingin bangkit berlari.
*tarik nafas*
*senyum*




Bukit Kutu terletak di Kuala Kubu Baru.
dengan ketinggian 1053
perlukan guider dan permit.
tahap letih : letih jugak lah. Kena jaga fitness dulu . (sebab ade kes budak rombongan kami sampai cramp kaki)
pemandangan: Subhanallah superb
ade air tapi masa kat bawah dan puncak. cuma kat puncak tu air dah bercampur dengan bendasing . maka bawalah bekalan air yang mencukupi. dan aku bawak satu botol air besar dan satu botol air kecik. cukup-cukup habis masa main air kat bawah.

=)