Friday, April 19, 2013

Bertahan atau menyerah?

Bertahan atau menyerah?

Ilham dari panas kat nilai ni.

Punye panas cuaca kat nilai ni sampai berlaku kebakaran hutan. Api marak lah jugak. Dekat dengan kolej kediaman pula tu. bertambah2 panas lah kita. Tapi, tetiba tersedar dengan pesanan seorang kakak ni. Kakak ni suka perhatikan alam sambil berfikir.

Dia kata , bila dia pandang rumput, pokok. Dia terfikir. Kuat nye rumput dan pokok-pokok ni . Berpanas berhujan. Tapi mereka tempuh juga. Diorang tak minta Allah alihkan pun hujan. Tapi diaorang pohon supaya diorang mampu tempuhinya. Pernah dengar kan?? Tu la. Before this pernah dengar juga. Tapi tu lah. Manusia kan. Asyik lupa saja. Bila panas, mengeluh. Bila ditimpa masalah. Mengeluh. Patutnya kuta doa la supaya kita mampu tempuhinya. Mohon Allah bantu kita to pass through it..

Saya mengaku, subject physics memang tough. Kalau pelajar cemerlang ke pandai 'gila' ke ye lah senang. But for me. Serius susah. Tapi fikir la kan, i am the one who choose it this way. Allah dan perkenankan dah . Maka, i have to pass through it. Semoga Allah memberi saya kemampuan itu. Saya nak jadi macam pokok. Teguh berdiri berpanas berhujan.. :D maka doakan saya.

Wednesday, April 10, 2013

Bullies..

Assalamualaikum wbt.
Sejak semalam kita sibuk membicarakan isu tergempar iaitu isu buli. Hal ini apabila, video beberapa adik-adik sekolah membelasah seorang ketua tingkatan . Sedih, kecewa. Salah siapa?
Salah kita yang kurang menunjukkan contoh yang baik kepada generasi akan datang. Sehingga mereka alpa dengan dunia mereka.

Rasa marah masa tengok video tu rasa macam nak belasah je balik budak-budak tu.(eceh,, tapi takut la. )

Tapi itu lah, kita sebagai adult or dewasa pon tidak bijak menangani kes ni dengan memberi 'cyber bullied' to them. Bila baca komen2 twitter, facebook, insta lagi. Lagi naik takut. Xkurang kata2 kesat yang diberikan kat dorang. Yes i know that they deserve that. Tapi siapa kita yang nak menghukum. Kenapa sampai kata2 kesat keluar? Itu ke cara mendidil? Dan sebenarnya kita buli juga jiwa dan keluarga mereka. Padahal kita tak tahu mungkin ibu bapa mereka dah cuba nak didik diaorang.

Ye lah, tapi nak backup dorang pon tak boleh sebab yang dorang pergi belasah budak tu siape suruh. Gangster sangat. Ade masalah musyawarah la kan. Budak2 darah panas. Senang cerita diaorang salah dan kita pon salah.
Dan pada aku, cerita juvana x salah. Ceritu tu ade moral kan. Kalau buat salah. Masuk juvana. Hidup dalam keadaan tu. lagi seksa. Tapi tulah, budak2 buat kerja tak fikir kan.

So, berdoalah mereka berubah. Percaya semua org mampu berubah walau macam mana pon masa lalu mereka. Dan berdoalah untuk generasi akan datang kita. Dan pengajaran untuk budak2 sekolah, ade banyak lagi cara nak selesai masalah. Tak perlu bertumbuk bagai.

Salam..